23 - Dálniční most

Most, který se rozpíná nad východní částí Velkého počernického rybníka, byl uveden do provozu v roce 1993. Je součástí Silničního okruhu kolem Prahy – stavba 510.

Záměr na přemostění údolí Rokytky byl pojat ve druhé polovině minulého století, a nakonec byl realizován v podobě, která Dolním Počernicím nepřináší mnoho dobrého. Most zasáhl významným způsobem do přírodní památky Počernický rybník, necitlivě protnul obytnou zástavbu lokality Vinice, zasáhl a rozdělil též přírodní památku Xaverovský háj. Po napojení na Štěrboholskou radiálu v roce 1999 narostla doprava na mostě na cca 50 000 vozidel za 24 hodin, a v současné době je jeho dopravní zatížení cca 80 000 vozidel za 24 hodin. Pražský okruh bude po roce 2025 propojen s dálnicí D1 v blízkosti města Říčany. Na mostě byla vozovka rozšířena o jeden pruh v každém směru. Nárůst projíždějících vozidel po zprovoznění Pražského okruhu na mostě přes Počernický rybník je odhadován na 120 000 vozidel za 24 hodin. Tím se značně zvyšuje hluková zátěž obyvatel části Vinice, která už v současné době překračuje povolené hygienické limity. Městská část Praha – Dolní Počernice se snaží působit na dotčené orgány, aby zabezpečily podmínky pro dodržení hygienických limitů, a to tím, že na mostě budou provedena další účinná protihluková opatření (výstavba nových vyšších protihlukových stěn), která sníží negativní účinky hluku na předepsané limity. Zatím se tak stalo v roce 2006, ve kterém byly na mostě nainstalovány 3 metry vysoké protihlukové bariéry z organického skla a byly také vyměněny staré dilatační spáry na obou koncích mostu za nové, méně hlučné, s moderními prstovými uzávěry. Tato opatření snížila hlukovou zátěž na většině měřících bodů, avšak nárůst automobilového provozu na mostě tuto skutečnost v budoucnu zřejmě eliminuje.

V připravované etapě budou odstraněny staré protihlukové betonové stěny v zářezu. Na koruně zářezu budou vybudovány nové protihlukové stěny, které budou plynule navazovat na nové, pěti metrové vysoké protihlukové stěny na mostě přes Počernický rybník, jak na okrajích mostu, tak v jeho středu.

Správa mostu, a s ní související budoucí investice, spadají pod Ředitelství silnic a dálnic České republiky, se kterým vedení městské části Praha – Dolní Počernice projednává všechna opatření, která jsou na mostě realizovaná.

Most je 421 metrů dlouhý a 21 metrů vysoký. Překračuje Českobrodskou silnici, těleso železniční trati Praha – Kolín, Velký Počernický rybník a ulici Nad Rybníkem. Je postaven na pěti dvojicích železobetonových pilířů a jeho mostovka je sesazena z železobetonových segmentů, které byly k sobě postupně přisazovány z již hotové vozovky pomocí autojeřábů a svařovacích technologií. Vozovka je nově pojata jako šestiproudová. Celý most je tvořen dvěma samostatnými tělesy pro oba směry jízdy se třemi jízdními pruhy.

Most a jeho provoz zasáhl významným způsobem do života Dolních Počernic, zejména rezidenční části Vinice, změnil panorama Počernického rybníka, v nočních hodinách je osvětlen, avšak způsobem, který je šetrný k fauně a floře rybníka.

Je třeba konstatovat, že Pražský okruh, společně s městským okruhem, usnadní, po jejich dokončení dopravní napojení Dolních Počernic na všechny nadřazené komunikace v okolí hlavního města Prahy i v ČR, a odlehčí dopravní zatížení v některých částech hlavního města.

Při vědomí dopravního zatížení Dolních Počernic podporuje samospráva i vybudování tzv. Regionální varianty okruhu, vedené Středočeským krajem, ale její výstavba se jeví v současné době jako nereálná.

Adresa: 
Dálniční most Praha - Dolní Počernice
Česká republika
50° 5' 1.7448" N, 14° 35' 36.2616" E
CZ

Mapa naučné stezky