Procházky za historií Dolních Počernic
Informační a kulturní centrum OÁZA má ve své hlavní náplni i funkci vzdělávací. Zjistili jsme, že naši nejmenší by mohli mít větší povědomí o tom, kde žijí a jakou historií prošla naše obec, a tak jsme se rozhodli pro předškolní i prvostupňové děti uspořádat procházky za historií Dolních Počernic. Věcně jsme se inspirovali knihou doc. Františka Kašičky „Dolní Počernice – z dějin naší obce“. Rádi bychom, aby v Dolních Počernicích vyrůstali patrioti v tom nejlepším slova smyslu.
Začátkem června zareagovali dolnopočernické školy na naši nabídku tematických procházek za historií Dolních Počernic. Podle poptávky jsme připravili procházku pro předškolní děti a žáky 1. až 2. ročníku a dále pro 3. až 4. ročník. Procházek se zúčastnili žáci ZŠ Dolní Počernice, ZŠ Orangery a Lesní školy Hájenka.
Procházku jsme koncipovali v konstruktivistickém stylu učení, v čemž nám pomáhala dlouholetá lektorka vzdělávacího programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Děti si nejprve vybavovaly, co o dané situaci vědí nebo myslí, že vědí. Vznikalo vždy několik návrhů, jak by to mohlo být a děti se pak samy chtěly dozvědět, který návrh je správný nebo nejpravděpodobnější. Tento způsob učení podněcoval vnitřní motivaci dětí dozvídat se, jak to vlastně bylo a udržoval jejich pozornost po celou dobu hodinu a půl dlouhé procházky.
Celkem děti absolvovaly pět zastavení. První zastávka byla na břehu Rokytky. Zde děti pracovaly s klíčovými slovy a vytvářely různé varianty příběhu o lupičích a brodu přes řeku. Nejprve jsme si s dětmi vyjasnily, co znamená slovo brod. Děti se dozvěděly, jak vzniklo jméno řeky Rokytka a jak příběh o oloupených trhovcích vlastně byl.
Druhá zastávky byla na dvoře úřadu městské části. Děti zde přemýšlely, o tom, jak vznikl název naší obce Počernice. U jedné z výprav kouzlo nezamýšleného napomohlo tomu, že to, jak to skutečně bylo, odvyprávěl sám pan starosta, který v danou chvíli procházel kolem. Starší děti dále poslouchaly příběh Matěje Hůlky, a také malovaly jeho erb.
Na zastávce u zámku jsme rozebírali postavení různých společenských vrstev. Děti sestavovaly dvojice, kde různí lidé (různých společenských vrstev) žijí. Toto byl můstek pro vyprávění o baronovi Vojtěchovi Dercsenyi. Děti se dozvěděly o tom, co všechno pro obec udělal a jak si ho lidé vážili.
Starší děti šly navíc na hráz rybníka a tipovaly velikost Dolnopočernického rybníka. Zkoušely určit, kolik fotbalových hřišť by se vešlo do jeho rozlohy. Po cestě ke skleníku Orangery, děti zkusily obejmout jeden z největších a nejstarších stromů v Praze.
Před Orangery děti zkoušely uhodnout, k čemu budova původně sloužila a následně jsme si společně povídali o tom, co zde paní Marie Dercsenyi pěstovala.
Na konci naší procházky jsme předali paní učitelce dětmi vyplněné pracovní listy, aby si ve škole mohli ještě jednou vše oživit. Děti mohly také pracovní listy využít i jako oporu pro svoje vyprávění o historii Dolních Počernic doma rodičům.
Děti nadšeně spolupracovaly a i přes velká vedra v prvních dnech byly velice aktivní. Už se těšíme, až se uvidíme s dalšími zájemci z řad dětí.
Za kolektiv p.o. Oáza Tomáš Král